Kundservice / Service & Garanti

Andra frågor

Andra frågor (swipe)

FAQ Service & Garanti

Hittar du inte svaret på din fråga? Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss.

Vad innebär 5 års full garanti?

Vi erbjuder 5 års garanti på våra maskiner. Om du köpt din maskin från en återförsäljare, så registreras din garanti av återförsäljaren och du erhåller garanti per e-post eller som utskrift. Har du köpt din maskin hos oss, skickas garantibevis till dig per e-post. Tänk på att spara din orderbekräftelse, då denna fungerar som ett kvitto på köpet tillsammans med ditt garantibevis.

Vi önskar dig välkommen som användare av din Janome, Baby Lock eller elna symaskin!

Vi är glada för att du valde vår produkt. Vi önskar att du ska bli nöjd med din maskin, som är utvecklad och producerad efter våra höga kvalitetskrav.

Innan du använder maskinen

Innan du använder maskinen, vill vi att du noggrant läser igenom anvisningar i instruktionsboken.

Hitta svar och instruktioner

Gör det till en vana att ha instruktionsboken i närheten av din symaskin för att användas vid behov. Din lokala återförsäljare är certifierad för att hjälpa dig. Anmäl dig till lokala och nationella kurser. Du får större glädje av din maskin, ju mer erfarenhet du skaffar dig.

5 års utvidgad garanti*

För att få 5 års utvidgad garanti*, måste maskinen vara köpt hos en av våra registrerade återförsäljare i Skandinavien, eller hos oss här i webbshoppen. Du måste kunna uppvisa daterat inköpskvitto med butikstämpel/orderbekräftelse och maskinen ska vara registrerad hos oss. Den utvidgade garantin* gäller från inköpsdatum, ej registreringsdatum.

Garantin* gäller

Alla fel som beror på fabrikationsfel. Du ansvarar för att informera inköpsstället omgående om du upptäcker ett fabrikationsfel. En symaskin kräver regelbunden service/underhåll såsom rengöring, justeringar, eventuell smörjning. Detta täcker ej garantin. Förbrukningsartiklar som nålar, remmar, glödlampor, spolhus, stygnplåt m.m. täcks ej av garantin. Yttre påverkan, fall eller felanvändning täcks ej av garantin. Eventuella fel som orsakats av andra än våra auktoriserade reparatörer täcks ej av garantin. Garantin gäller endast vid hushållsanvändning.

Fel på maskinen

Även om vi har gjort allt för att din maskin ska vara felfri, kan det hända att du behöver teknisk hjälp. Du ska alltid först kontakta inköpsstället. Om du har köpt din symaskin hos oss, eller om du av någon anledning inte kan kontakta butiken, ska du kontakta Scandinavian Home Products Sweden AB via kontaktformuläret nedan. Vi kommer sedan att be dig bifoga kopia på inköpskvittot och serienumret på maskinen (präglat på baksidan av maskinen). Uppstår ett fel i garantiperioden och felet beror på fabrikationsfel, täcks kostnaden av garantin. Vi ersätter ej kostnader i samband med resa, förlorad arbetsinkomst eller tyger som blivit förstörda.

*Garantin är ett tillägg till svensk rätt enligt Konsumentköplagen.

Min maskin fungerar inte som den ska och jag har garanti kvar. Vad ska jag göra?

Om du har köpt din maskin hos en återförsäljare, vänligen kontakta dem direkt.
Om du har köpt din maskin hos oss, vänligen använd kontaktformuläret nedan så hjälper vi dig.

Jag har köpt en ny maskin. Hur registreras garantin?

Om du har köpt din maskin hos en återförsäljare, så registrerar återförsäljaren din garanti och du erhåller den per e-postmeddelande eller som utskrift.

Har du köpt din maskin hos oss registrerar vi garantin och skickar till dig per e-postmeddelande.

Jag saknar instruktionsbok till min maskin. Kan ni skicka den till mig?

Om du saknar instruktionsbok till din maskin, vänligen uppge serienummer i meddelandet du skickar till oss via kontaktformuläret nedan. Om din maskin är köpt hos och inte såpass gammal att vi tyvärr inte har instruktionsbok, så bifogar vi en instruktionsbok i PDF-format till dig.

Jag behöver reservdelar till min maskin. Har ni det?

Om du behöver reservdelar till din maskin, rekommenderar vi dig att kontakta din närmsta återförsäljare då detta inte är något vi säljer i vår webbshop per idag.

Jag har köpt min maskin från ett annat land än Sverige, Norge och Danmark. Gäller min garanti hos er?

Vi är olika företag över hela världen, som har avtal med Janome, Baby Lock och elna om att sälja maskiner inom vår marknad. Vi har avtal att sälja inom Sverige, Norge och Danmark. Eftersom vi alla är olika företag, så innebär det att vi har olika regler gällande service och garanti. Vi erbjuder alltid våra kunder 5 års full garanti på de utvalda produkter som vi erbjuder vår marknad. Det finns med andra ord ingen “gemensam garanti” för alla Janome- Baby Lock eller elna maskiner.

Om du köper en maskin utomlands, behöver du alltså vända dig dit du köpt din maskin om det uppstår problem, som du upplever att garantin bör gälla för. Om du behöver service på en maskin du har köpt utomlands, kan du självklart kontakta oss för att se om vi kan hjälpa till mot detta mot betalning. Skriv då till oss via kontaktformuläret här nedan.

Jag vill boka service på min maskin

Vänligen kontakta oss genom att använda kontaktformuläret nedan.

Kontakta oss gällande Service och garanti