Kundservice

Välkommen till kundservice

Här kan du läsa om våra villkor, frakt, retur mm. Använd menyn till vänster.
Vi hoppas att du hittar det du söker, annars är du alltid välkommen att kontakta oss

Beställning

När du blivit medlem hos oss får du tillgång till “Mitt konto”. Där hittar du information om alla dina ordrar. Behöver du ändra adress, telefonnummer eller andra uppgifter? Det gör du också under “Mitt konto”.


Min order

Kan jag ändra eller ta bort min order?

Vi kan ändra eller ta bort varor ur din order om den inte hunnit bli behandlad av vårt lager. Kontakta oss då genast på webshops@shp-as.no


Är min order skickad?

Så fort din beställning har behandlats av oss får du en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. När din order är packad, får du ett e-postmeddelande från vår samarbetspartner UPS.


Var är min order?

Du kan enkelt spåra ditt paket via länken du får på e-post.


När och hur får jag mitt paket?

Vår samarbetspartner UPS levererar till dörren och kontaktar dig innan leverans. Ni bestämmer en tid som passar.


Mitt konto

Genom att bli medlem kan du genomföra köp i vår webbshop, skapa inköpslistor samt spara varor som favoriter. Under ”Mitt konto” kan du även uppdatera dina användaruppgifter så som leveransadress. Att bli medlem är helt kostnadsfritt.


Jag vill skapa ett konto

Du blir automatiskt kund hos oss när du klickar dig vidare till kassan. Där fyller du i alla dina personliga uppgifter och väljer ett lösenord. Nästa gång du handlar hos oss kan du enkelt logga in genom att klicka på knappen uppe till höger som heter “Logga in”.


Jag har glömt mitt lösenord

Klicka på “Logga in“, och sedan “Glömt lösenord“. Fyll sedan i din registrerade e-mail så kommer vi att skicka en länk där du kan skapa ett nytt lösenord.


Kan man reservera en produkt genom att lägga till den i kundvagnen?

Nej. För att vara säker på att man får en vara behöver man genomföra sitt köp.

Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja?

Vi erbjuder idag 3 olika betalningsalternativ:

1. Betala med kort
2. Betala med DIBS faktura
3. Betala hos återförsäljare (OBS! Gäller endast om beställningen innehåller minst én symaskin).
 

VISA och MASTERCARD

Du kan betala med VISA och Mastercard. Beloppet dras från ditt konto först när vi har skickat ditt paket. När du väljer att betala med kort har vi en standard fraktavgift på 99 SEK om du handlar för under 1000 SEK. Handlar du för över 1000 SEK bjuder vi på frakten. 

DIBS Faktura

Du kan enkelt, säkert och flexibelt välja att betala med DIBS faktura. Fakturan skickas till din registrerade e-postadress. 

  • Få hem dina varor innan du betalar
  • 14 dagars betalningsfrist
  • Dela upp din betalning i en takt som passar dig
  • Enkelt och säkert
Villkor
  • Väljer du att betala med DIBS faktura så skickas din faktura tillsammans med din beställning eller via e-post.
  • Fakturan ska betalas inom 14 dagar och fakturaavgift tillkommer.
  • Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.
  • Fakturan betalar du till arvato Finance AB som är DIBS samarbetspartner. arvato Finance genomför en sedvanlig kreditkontroll och för privatpersoner sker leverans endast till folkbokförd adress.
  • Köparen ska vara 18 år gammal.
  • Är du företagskund sker leverans endast till den adress där företaget är registrerat. Företaget ska vara registrerat i samma land som köpet genomförs i. Distans- och hemförsäljningsregler gäller inte för företagskunders köp.
Dela upp din betalning

Vi erbjuder också möjligheten att dela upp betalningen av DIBS Faktura i samarbete med arvato Finance AB. På fakturan som du erhåller, kommer du kunna se ett lägsta belopp som kan betalas vid första tillfället. Fullständig information om hur delbetalningen fungerar och villkor för tjänsten kan du läsa om här: www.dibsfaktura.se/delbetalningsvillkor

För mer information om DIBS Faktura besök: www.dibsfaktura.se.
Har du ytterligare frågor eller funderingar, får du gärna ringa till oss 08-527 525 25 mån-tors mellan 9.00 – 17.00  fredagar 9.00-16.00

Betala och hämta hos återförsäljare

Om din order innehåller minst én symaskin, får du upp valet att “betala hos återförsäljare” när du klickar vidare till kassan. Här kan du välja vilken butik som passar dig bäst. Att hämta och betala hos en återförsäljare är alltid fraktfritt. Butiken kontaktar dig när varorna finns att hämta, per telefon eller e-post.


 Har min order gått igenom?

Du får en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett vid registrering nästintill direkt efter att ditt köp har godkänts.

Om du ej mottagit din orderbekräftelse kort efter att du lagt din order, kan det betyda att något gått fel med ditt köp. Logga in på “Mitt konto” för att se status för din order. Gå till ”Ordrar” och dubbelkolla att din order finns där och att allt ser ok ut.

Ser det tokigt ut? Du är alltid välkommen att kontakta oss: webshops@shp-as.no


Köpet gick inte igenom, men det har gjorts en reservation ändå?

Det kan i sällsynta fall ske en reservation på ditt bankkonto även om det uppstod ett fel vid betalningstillfället. Denna släpps i så fall inom 1-5 bankdagar.

Frakt

Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder leverans till dörren, av vår samarbetspartner UPS.


Standardleverans med UPS
 

Leveransmetoder vi erbjuder:

Leverans till dörren med UPS

– Leverans till närmaste återförsäljare

Leverans till dörren

Leverans till dörren av vår samarbetspartner UPS, som kontaktar dig innan leverans så att ni kan komma överens om en tid som passar.

Vi erbjuder alltid fri frakt när du handlar för över 1000 SEK, annars endast 99 SEK.

Leverans sker vanligtvis inom 2-5 arbetsdagar.

Du får en länk från UPS, så att du kan spora ditt paket.

Leverans till återförsäljare

Om du har valt att hämta och betala din beställning hos en återförsäljare, valt av dig i kassan, är det alltid fraktfritt. OBS! Du kan välja att hämta hos en återförsäljare, om din beställning innehåller minst én symaskin. 

Leverans till butiken sker vanligtvis inom 2-5 arbetsdagar.

Butiken kontaktar dig när de har mottagit paketet – antingen per telefon eller e-post. Du behöver alltså inte göra något innan de kontaktar dig.


Var är mitt paket?

Leveranstiden för standardleverans är 2-5 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning. Beställer du innan kl. 12:00 vardagar, behandlas din order samma dag och du kan alltså räkna dagen du beställde som första dag.

Du kan enkelt spåra paketet via länken du får per e-post.

Väljer du att hämta i butik, kontaktar butiken dig när varorna finns att hämta.


Var är min orderbekräftelse?

Har du inte fått din orderbekräftelse kort tid efter att du lagt din order, kan det betyda att något gått fel med ditt köp. Logga in på “Mitt konto” för att se status för din order. Gå till ”Ordrar” och dubbelkolla att din order finns där och att allt ser ok ut.

Ser det tokigt ut? Du är alltid välkommen att kontakta oss: webshops@shp-as.no


Hur lång tid tar det innan en vara finns åter i lager?

Våra varor skickas från fabrikerna i Japan, Thailand och Taiwan. Detta innebär att vi har en leveranstid på runt 4 månader. Väder och oförutsedda händelser kan komma att uppstå. Vi ber dig därför att skriva in din e-postadress på produktsidan för den vara du önskar att köpa. Du kommer då att få information direkt till din inkorg när produkten finns att köpa igen. Du kan läsa mer om oss och våra produkter här.

Integritetspolicy

Integritetsspolicy för SHP AB

Behandlings ansvarig

VD Jon Magne Soløy är på uppdrag av SHP AS och SHP AB, behandlings ansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

Personlig information som lagras

Vi lagrar följande personliga uppgifter om våra kunder;
Webbshop kunder: Namn, adress, eventuell leveransadress om avvikelse från adress, telefonnummer, e-postadress och inloggningsinfo. Vi sparar också vilka symaskiner eller andra produkter du har köpt.
Nyhetsbrev Kunder: Vi sparar bara din e-postadress och vad du klickar på.
Garantikunder Symaskiner: Vi lagrar din kontaktinformation, maskinens inköpsdatum, serienummer, modell och pris.

Personlig information som lagras

Vi lagrar följande personliga uppgifter om våra kunder;

Webbshop kunder: Namn, adress, eventuell leveransadress om avvikelse från adress, telefonnummer, e-postadress och inloggningsinfo. Vi sparar också vilka symaskiner eller andra produkter du har köpt.

Nyhetsbrev Kunder: Vi sparar bara din e-postadress och vad du klickar på.

Garantikunder Symaskiner: Vi lagrar din kontaktinformation, maskinens inköpsdatum, serienummer, modell och pris.

Syftet med behandlingen

Vi behandlar informationen för att uppfylla våra skyldigheter gentemot våra återförsäljare och direkta kunder. 

För nyhetsbrevskunder använder vi också informationen för att ge dig information och erbjudanden.

Garantikunder lagras för att vi ska kunna uppfylla vårt garantiansvar. Samt att ha möjlighet att informera om det skulle vara fel på symaskiner som kunden bör känna till.

Grunden för behandlingen

Information om namn, adress, telefon, e-postadress etc. används för att uppfylla köpeavtalet. Grunden för denna behandling är artikel 6 (b) förordningen om sekretess.

Där du har samtyckt till det, kommer informationen också att användas för att ge dig information, erbjudanden och service i samband med din prenumeration på nyhetsbrev eller ditt köp via e-post, telefon och SMS. Grunden för denna behandling är sekretessbestämmelserna Art 6 (a). Du kan när som helst tacka nej till att motta sådan information från oss.

Där du har samtyckt till det, kommer inköpshistorik och beteendemönster att användas för att ge rekommendationer och annonser som är skräddarsydda för dig som användare. Grunden för denna behandling är sekretessbestämmelserna Art 6 (a). Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till sådan användning.

Insamling av personuppgifter

Vi lagrar de personuppgifter du har lämnat på vår hemsida i samband med ditt köp, eller när du registrerar dig för att få vårt nyhetsbrev.

Vi lagrar även de personliga uppgifter som du har lämnat till våra anställda eller återförsäljare i samband med ditt köp och slutförande av garantikort.

Vi använder informationskapslar / cookies på vår hemsida för att ge dig den bästa kundupplevelse och service. Lagen om elektronisk kommunikation kräver att vi informerar våra besökare om användningen av cookies. Läs mer om användningen av cookies här.

Upplysande av information till tredje part

Vi delar inte, säljer, överför eller på annat sätt avslöjar personuppgifter till andra om vi inte är lagligen skyldiga att göra det. Undantag kan göras till avsändaren för leverans av beställd vara eller till återförsäljare om du har kontaktat oss direkt utan att gå igenom det här.

Borttagning av personuppgifter

Information som vi enligt förvaltningslagen måste följa lagras i upp till 5 år i enlighet med lagens krav. Vi sparar data tills du specifikt begär att den ska raderas.

Den registrerades rättigheter

Vi behandlar din personliga information i enlighet med personuppgiftslagen och gällande bestämmelser. Vi gör dig uppmärksam på att du kan kräva tillgång till och omlokalisering av din personliga information, samt korrigera eller radera information.

Det kan överklagas till Datatillsynet för behandling i strid med reglerna.

informationssäkerhet

Vi säkerställer din personliga information genom både fysisk och virtuell åtkomst och åtkomstkontroll. Ingenting lagras lokalt på våra maskiner.

Eventuella förfrågningar om vilken information som registreras, korrigering och radering kan skickas skriftligt till webshops@shp-as.no

Allmänna villkor

Scandinavian Home Products Sweden AB


1. Allmänt

1.1
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.janome.se och därtill hörande sidor, (”Sajten”). Avtal ingås mellan dig och Scandinavian Home Products AB, organisationsnummer 556528-3578 (”SHP AB”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om SHP AB framgår på Sajten. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via Sajten.

1.2
SHP AB är certifierat av trygg e-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel.

1.3
För att kunna beställa på Sajten måste Du ha fyllt 18 år. SHP AB accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. SHP AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.4
SHP AB reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Sajten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. SHP AB har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer SHP AB naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan SHP AB fortsätter med beställningen. All bildinformation på Sajten ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. SHP AB ansvarar inte för information på Sajten som kommer från en tredje part.

1.5
Sajten, samt allt innehåll på denna, ägs av SHP AB eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från SHP AB.

2. Avtal och Beställning

2.1
För att kunna göra ett köp via Sajten måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt SHP AB:s Integritetspolicy, se nedan.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när SHP AB bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från SHP AB per e-post. SHP AB uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med SHP AB:s kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av SHP AB. Om beställningen återkallas så kommer SHP AB att återbetala alla eventuella betalningar som Du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

3. Kunduppgifter mm.

3.1
SHP AB rekommenderar att Du skapar ett användarkonto innan Du handlar på Sajten. När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om SHP AB:s behandling av personuppgifter finns i SHP AB:s Integritets-policy.

3.2
Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till SHP AB om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

3.3
Om SHP AB misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har SHP AB rätt att stänga av dig. SHP AB har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

3.4

Integritetsspolicy för SHP AB

Behandlings ansvarig

VD Jon Magne Soløy är på uppdrag av SHP AS och SHP AB, behandlings ansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

Personlig information som lagras

Vi lagrar följande personliga uppgifter om våra kunder;
Webbshop kunder: Namn, adress, eventuell leveransadress om avvikelse från adress, telefonnummer, e-postadress och inloggningsinfo. Vi sparar också vilka symaskiner eller andra produkter du har köpt.
Nyhetsbrev Kunder: Vi sparar bara din e-postadress och vad du klickar på.
Garantikunder Symaskiner: Vi lagrar din kontaktinformation, maskinens inköpsdatum, serienummer, modell och pris.

Personlig information som lagras

Vi lagrar följande personliga uppgifter om våra kunder;

Webbshop kunder: Namn, adress, eventuell leveransadress om avvikelse från adress, telefonnummer, e-postadress och inloggningsinfo. Vi sparar också vilka symaskiner eller andra produkter du har köpt.

Nyhetsbrev Kunder: Vi sparar bara din e-postadress och vad du klickar på.

Garantikunder Symaskiner: Vi lagrar din kontaktinformation, maskinens inköpsdatum, serienummer, modell och pris.

Syftet med behandlingen

Vi behandlar informationen för att uppfylla våra skyldigheter gentemot våra återförsäljare och direkta kunder. 

För nyhetsbrevskunder använder vi också informationen för att ge dig information och erbjudanden.

Garantikunder lagras för att vi ska kunna uppfylla vårt garantiansvar. Samt att ha möjlighet att informera om det skulle vara fel på symaskiner som kunden bör känna till.

Grunden för behandlingen

Information om namn, adress, telefon, e-postadress etc. används för att uppfylla köpeavtalet. Grunden för denna behandling är artikel 6 (b) förordningen om sekretess.

Där du har samtyckt till det, kommer informationen också att användas för att ge dig information, erbjudanden och service i samband med din prenumeration på nyhetsbrev eller ditt köp via e-post, telefon och SMS. Grunden för denna behandling är sekretessbestämmelserna Art 6 (a). Du kan när som helst tacka nej till att motta sådan information från oss.

Där du har samtyckt till det, kommer inköpshistorik och beteendemönster att användas för att ge rekommendationer och annonser som är skräddarsydda för dig som användare. Grunden för denna behandling är sekretessbestämmelserna Art 6 (a). Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till sådan användning.

Insamling av personuppgifter

Vi lagrar de personuppgifter du har lämnat på vår hemsida i samband med ditt köp, eller när du registrerar dig för att få vårt nyhetsbrev.

Vi lagrar även de personliga uppgifter som du har lämnat till våra anställda eller återförsäljare i samband med ditt köp och slutförande av garantikort.

Vi använder informationskapslar / cookies på vår hemsida för att ge dig den bästa kundupplevelse och service. Lagen om elektronisk kommunikation kräver att vi informerar våra besökare om användningen av cookies. Läs mer om användningen av cookies här.

Upplysande av information till tredje part

Vi delar inte, säljer, överför eller på annat sätt avslöjar personuppgifter till andra om vi inte är lagligen skyldiga att göra det. Undantag kan göras till avsändaren för leverans av beställd vara eller till återförsäljare om du har kontaktat oss direkt utan att gå igenom det här.

Borttagning av personuppgifter

Information som vi enligt förvaltningslagen måste följa lagras i upp till 5 år i enlighet med lagens krav. Vi sparar data tills du specifikt begär att den ska raderas.

Den registrerades rättigheter

Vi behandlar din personliga information i enlighet med personuppgiftslagen och gällande bestämmelser. Vi gör dig uppmärksam på att du kan kräva tillgång till och omlokalisering av din personliga information, samt korrigera eller radera information.

Det kan överklagas till Datatillsynet för behandling i strid med reglerna.

informationssäkerhet

Vi säkerställer din personliga information genom både fysisk och virtuell åtkomst och åtkomstkontroll. Ingenting lagras lokalt på våra maskiner.

Eventuella förfrågningar om vilken information som registreras, korrigering och radering kan skickas skriftligt till kundservice@janome.se

4. Priser, avgifter och betalning

4.1
Vid beställning via Sajten gäller de priser som anges på Sajten. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2
Du kan betala på de sätt som anges på Sajten. Läs mer om våra betalsätt på Sajten här. SHP AB har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av SHP AB. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan SHP AB eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. SHP AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Sajten.

5. Kampanjer och erbjudanden

SHP AB kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Sajten som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av SHP AB i samband med kampanjen. ISS förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Sajten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

6. Leverans och transport

6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Sajten. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att SHP AB skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om SHP AB:s leverans av varor och villkor för leveransen finner du under “Leverans”.

6.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Sajten. Vid leveransförsening meddelar ISS dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

6.3
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har SHP AB rätt att debitera dig en avgift på 150 kr.

7. Ångerrätt

7.1
Vid köp av varor på Sajten gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela SHP AB detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a)
varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b)
ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling.

7.3
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

7.4
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till ISS. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

7.5
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till SHP AB. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till SHP AB enligt de metoder och anvisningar som anges på Sajten, du finner dessa här.

7.6
Ibland kan SHP AB erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Sajten.

7.7
När Du ångrar ditt köp betalar SHP AB tillbaka det belopp som Du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Du valt något annat leveranssätt än den standardleverans som SHP AB erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har SHP AB rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.8
SHP AB betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum SHP AB tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. SHP AB får dock vänta med återbetalningen tills SHP AB tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8. Garanti och reklamation

8.1
Vissa av SHP AB:s varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Sajten eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.

8.2
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta SHP AB så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Sajten. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Sajten.

8.3
SHP AB står för returfrakten för godkända reklamationer.

8.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer SHP AB att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. SHP AB strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att SHP AB mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. SHP AB förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer SHP AB riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

9. Länkar

SHP AB kan länka till andra webbplatser som ligger utanför SHP AB:s kontroll, och webb-platser utanför SHP AB:s kontroll kan länka till Sajten. Även om SHP AB försöker säkerställa att SHP AB enbart länkar till webbplatser som delar SHP AB:s personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är SHP AB inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella Sajten.

10. Force Majeure

SHP AB ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som SHP AB inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar SHP AB dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och SHP AB rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

11. Ändringar av Villkoren

SHP AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Sajten. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Sajten), alternativt 30 dagar efter att SHP AB har informerat dig om ändringarna. SHP AB rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Sajten regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

12. Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

13. Tillämplig lag och tvist

13.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med SHP AB:s kundservice. Vid eventuell tvist följer SHP AB beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

13.2
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

Dessa Villkor har fastställts av SHP AB 2014.09.18

 

Retur och byte

Motsvarade inte varan dina förväntningar? Här hittar du information om vad som händer när du har skickat en retur eller gjort ett byte. Tänk på att du har 14 dagar på dig på att bestämma dig för om du önskar behålla dina produkter, räknat ifrån att du mottog paketet. Det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ibland ta upp till 14 dagar för en retur att komma till oss och att behandlas på vårt lager.


Retur

Hur gör jag en retur?

1. Meddela oss att du önskar att göra en retur. Skicka ett meddelande till kundservice och kom ihåg att meddelandet måste innehålla vilka varor du önskar att returnera och ditt ordernummer. Ditt ordernummer hittar du på orderbekräftelsen du fått per e-post. Du kan även hitta det under “Ordrar” i “Mitt konto”.

2. Se till att paketet är ordentligt packat och stängt (symaskiner ska alltid skickas i originalförpackning) och märk det med ”Scandinavian Home Products Sweden AB, Glasbruksgatan 1, 732 31 Arboga”. Lämna sedan in det på närmsta postombud. Köpare står för frakt till oss.

3. Vi meddelar dig när vi har mottagit din retur och din återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.


Kostar det något att göra en retur?

Köparen som önskar att göra en retur står för frakten. Frakten beror på paketets storlek och vikt och kan enkelt beräknas av personal på ditt närmsta postombud.


Har ni mottagit min retur?

Vi meddelar dig per e-post när vi har mottagit din retur.


När får jag min återbetalning?

Din återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.


Byte

Hur gör jag ett byte?

1. Meddela oss att du önskar att göra ett byte. Skicka ett meddelande till kundservice och kom ihåg att det måste innehålla vilka varor du önskar att byta samt ditt ordernummer. Ditt ordernummer hittar du på orderbekräftelsen du fått per e-post. Du kan även hitta det under “Ordrar” i “Mitt konto”.

2. Se till att paketet är ordentligt stängt och packat (Symaskiner skickas alltid i originalförpackning) och märk det med ”Scandinavian Home Products AB, Glasbruksgatan 1, 732 31 Arboga”. Lämna sedan in det på närmsta postombud. Köpare står för frakt till oss.

3. Vi meddelar dig när vi har mottagit ditt byte och eventuell återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.

4. Du behöver sedan lägga en helt ny beställning på det du önskar att byta till.


Reklamation

Min reklamationsrätt

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Läs mer om reklamation och garanti under våra allmänna villkor.


Försäkring 

Janome.se försäkrar ditt paket om det skulle försvinna eller skadas på väg till dig. Om förpackningen är skadad eller försvunnen, kan du läsa mer nedan om vad du ska göra.

En eller flera produkter saknas

Om du saknar en eller flera produkter i förhållande till order/leveransbekräftelse har vi egna rutiner för att hantera detta så smidigt som möjligt.

1. Skicka ett postmeddelande direkt till kundservice. Det är viktigt att postmeddelandet innehåller följande information:

– Ditt namn

– Ordernummer (som du hittar på orderbekräftelsen du fått per e-post. Du kan även hitta det under “Ordrar” i “Mitt konto”)

– Antal paket/produkter som saknas

2. Logistikavdelningen kommer sedan att ta reda på vad som hänt och rätta till eventuella fel.


Jag har mottagit fel vara

Har du fått en annan vara än vad som anges i din orderbekräftelse, ska du göra följande:

1. Skicka ett meddelande direkt till kundservice. Det är viktigt att meddelandet innehåller följande information:

– Ditt namn

– Ordernummer (som du hittar på orderbekräftelsen du fått per e-post. Du kan även hitta det under “Ordrar” i “Mitt konto”)

– En kort beskrivning av vad som är fel

2. Logistikavdelning kommer sedan att rätta till eventuella fel och se till att du får rätt vara.

Service och garanti

Janome har 5 års garanti. Vi skickar ditt garantibevis per e-post. Tänk på att spara din orderbekräftelse, då denna fungerar som ett kvitto på köpet tillsammans med ditt garantibevis,


Vi önskar dig välkommen som användare av din Janome symaskin!

Vi är glada för att du valde vår produkt. Vi önskar att du ska bli nöjd med din maskin, som är utvecklad och producerad efter våra höga kvalitetskrav.

Innan du använder maskinen

Innan du använder maskinen, vill vi att du noggrant läser igenom anvisningar i instruktionsboken.

Hitta svar och instruktioner

Gör det till en vana att ha instruktionsboken i närheten av din symaskin för att användas vid behov. Din lokala Janome återförsäljare är certifierad för att hjälpa dig. Anmäl dig till lokala och nationella kurser. Du får större glädje av din maskin, ju mer erfarenhet du skaffar dig.

5 års utvidgad garanti*

För att få 5 års utvidgad garanti*, måste maskinen vara köpt hos en av oss registrerad Janome återförsäljare i Skandinavien, eller hos oss här i webbshoppen. Du måste kunna uppvisa daterat inköpskvitto med butikstämpel/orderbekräftelse och maskinen ska vara registrerad hos oss. Den utvidgade garantin* gäller från inköpsdatum, ej registreringsdatum.

Garantin* gäller

Alla fel som beror på fabrikationsfel. Du ansvarar för att informera inköpsstället omgående, om du upptäcker ett fabrikationsfel. En symaskin kräver regelbunden service/underhåll såsom rengöring, justeringar, eventuell smörjning. Detta täcker ej garantin. Förbrukningsartiklar som nålar, remmar, glödlampor, spolhus, stygnplåt m.m. täcks ej av garantin. Yttre påverkan, fall eller felanvändning täcks ej av garantin. Eventuella fel som orsakats av andra än Janome auktoriserade reparatörer täcks ej av garantin. Garantin gäller endast vid hushållsanvändning.

Fel på maskinen

Även om vi har gjort allt för att din maskin ska vara felfri, kan det hända att du behöver teknisk hjälp. Du ska alltid först kontakta inköpsstället. Om du har köpt din symaskin hos oss, eller om du av någon anledning inte kan kontakta butiken, ska du kontakta Scandinavian Home Products AB via e-post webshops@shp-as.no. Bifoga kopia på inköpskvittot och serienumret på maskinen (präglat på baksidan av maskinen). Uppstår ett fel i garantiperioden och felet beror på fabrikationsfel, täcks kostnaden av garantin. Vi ersätter ej kostnader i samband med resa, förlorad arbetsinkomst eller tyger som blivit förstörda.

*Garantin är ett tillägg till svensk rätt enligt Konsumentköplagen.

Information om cookies

En informationskapsel, ofta kallad cookie, är en liten textfil som laddas ned och lagras på din dator när du öppnar en webbsida. Detta är en standard teknologi som de allra flesta webbsidor använder. Syftet med cookies är att förenkla och förbättra webbupplevelsen för våra besökande, samt å ge oss statistik som gör att vi kan utveckla och förbättra våra sidor.


Vissa cookies är så kallade “session cookies“. Dessa raderas efter sessionen, det vill säga när du stänger din webbläsare. Andra cookies är “permanenta” eller så kallade “persistent cookies“. Dessa raderas inte efter sessionen, men har ett utgångsdatum . Permanenta cookies kan typiskt innehålla information om autentisering, sparad kundvagn och menypreferenser. Detta bidrar till att framtida besök på webbplatsen kommer att bli snabbare och mer kundanpassad.

Observera att cookies krävs att använda om du handlar på vår hemsida. Om du stänger av cookies, kommer du att förlora tillgång till fler funktioner på vår hemsida. Det betyder, bland annat att du inte kommer att kunna registrera dig eller handla. Genom att surfa på vår hemsida accepterar du att vi kan sätta cookies i din webbläsare.

I vår webbshop använder vi följande informationskapslar / cookies:

JSESSIONID

“JSESSIONID” är en standard Java-cookie som tillåter din webbläsare att förbättra din webbupplevelse då den minns dina handlingar och val på sidorna. Detta är en session cookie som tas bort när du stänger din webbläsare.

_utma, _utmb, _utmc, _utmz

För att analysera trafiken på vår hemsida använder vi dessa “Google Analytics cookies“, som samlar in data för att ge oss statistik som hjälper oss att förbättra hemsidan. Vi samlar in denna information på ett sätt som inte identifierar någon. Vi försöker inte ta reda på våra besökares identiteter, och vi kopplar ingen data som är samlad från denna hemsida med personlig, identifierbar information från andra källor.

Cookieinfo

“Cookieinfo” är en cookie som används för att dölja informations- pop-up för er som har tryckt på ”stäng”. Detta är en ”persistent cookie” som tas bort efter 90 dagar.

Inaktivera och ta bort cookies

I alla webbläsare kan du bestämma om du vill acceptera cookies automatiskt eller inte. Du har också möjligheter att ta bort cookies när du vill. Hur du tar bort cookies beror på vilken webbläsare du använder.

Om du använder en PC kan cookies tas bort med hjälp av kortkommandot [CTRL]+[SHIFT]+[Delete].

Om det inte fungerar eller om du använder en MAC, klicka på länken för den webbläsare som du använder:

Observera att om du väljer att inte använda cookies är funktionaliteten hos vissa delar av webbplatsen begränsad. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.