Kundservice

Välkommen till kundtjänst!

Här kan du läsa om våra villkor, frakt och retur mm. Använd menyn till vänster.
Vi hoppas att du hittar det du söker, annars är du alltid välkommen att kontakta oss

Allmänna villkor

Inter Sew Sverige AB


1. Allmänt

1.1
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.janome.se och därtill hörande sidor, (”Sajten”). Avtal ingås mellan dig och Inter Sew Sverige AB, organisationsnummer 556528-3578 (”ISS”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om ISS framgår på Sajten. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via Sajten.

1.2
ISS är certifierat av trygg e-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel.

1.3
För att kunna beställa på Sajten måste Du ha fyllt 18 år. ISS accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. ISS förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.4
ISS reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Sajten, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. ISS har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer ISS naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan ISS fortsätter med beställningen. All bildinformation på Sajten ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Du erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. ISS ansvarar inte för information på Sajten som kommer från en tredje part.

1.5
Sajten, samt allt innehåll på denna, ägs av ISS eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från ISS.

2. Avtal och Beställning

2.1
För att kunna göra ett köp via Sajten måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt ISS:s Integritetspolicy, se nedan.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när ISS bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från ISS per e-post. ISS uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med ISS:s kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av ISS. Om beställningen återkallas så kommer ISS att återbetala alla eventuella betalningar som Du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

3. Kunduppgifter mm.

3.1
ISS rekommenderar att Du skapar ett användarkonto innan Du handlar på Sajten. När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om ISS:s behandling av personuppgifter finns i ISS:s Integritets-policy.

3.2
Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till ISS om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

3.3
Om ISS misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har ISS rätt att stänga av dig. ISS har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

4. Priser, avgifter och betalning

4.1
Vid beställning via Sajten gäller de priser som anges på Sajten. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2
Du kan betala på de sätt som anges på Sajten. Läs mer om våra betalsätt på Sajten här. ISS har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av ISS. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan ISS eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. ISS förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Sajten.

5. Kampanjer och erbjudanden

ISS kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Sajten som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av ISS i samband med kampanjen. ISS förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Sajten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

6. Leverans och transport

6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Sajten. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att ISS skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om ISS:s leverans av varor och villkor för leveransen finner du under “Leverans”.

6.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Sajten. Vid leveransförsening meddelar ISS dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

6.3
Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har ISS rätt att debitera dig en avgift på 150 kr.

7. Ångerrätt

7.1
Vid köp av varor på Sajten gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela ISS detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a)
varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b)
ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling.

7.3
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

7.4
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till ISS. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

7.5
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till ISS. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till ISS enligt de metoder och anvisningar som anges på Sajten, du finner dessa här.

7.6
Ibland kan ISS erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Sajten.

7.7
När Du ångrar ditt köp betalar ISS tillbaka det belopp som Du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Du valt något annat leveranssätt än den standardleverans som ISS erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har ISS rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.8
ISS betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum ISS tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. ISS får dock vänta med återbetalningen tills ISS tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8. Garanti och reklamation

8.1
Vissa av ISS:s varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Sajten eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.

8.2
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta ISS så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Sajten. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Sajten.

8.3
ISS står för returfrakten för godkända reklamationer.

8.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer ISS att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. ISS strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att ISS mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. ISS förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Vid reklamationer följer ISS riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

9. Länkar

ISS kan länka till andra webbplatser som ligger utanför ISS:s kontroll, och webb-platser utanför ISS:s kontroll kan länka till Sajten. Även om ISS försöker säkerställa att ISS enbart länkar till webbplatser som delar ISS:s personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är ISS inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella Sajten.

10. Force Majeure

ISS ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som ISS inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar ISS dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och ISS rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

11. Ändringar av Villkoren

ISS förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Sajten. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Sajten), alternativt 30 dagar efter att ISS har informerat dig om ändringarna. ISS rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Sajten regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

12. Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

13. Tillämplig lag och tvist

13.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med ISS:s kundservice. Vid eventuell tvist följer ISS beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

13.2
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

Dessa Villkor har fastställts av ISS den 2014-09-18

Integritetspolicy

Personuppgifter

ISS värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är ISS:s målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Denna policy hjälper dig bl.a. att förstå vilken slags information ISS samlar in och hur denna används. Genom att godkänna policyn på Sajten i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan.

Inter Sew Sverige AB, (“ISS”) Glasbruksg. 1, 732 31 Arboga är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Sajten genom cookies. De personuppgifter som ISS behandlar är ditt personnummer, namn, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, betal- och kreditkortsnummer, leveransadress, IP-adress och telefonnummer.

Hur använder vi dina personuppgifter?

Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.

Uppgifterna kan vidare komma att användas för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring samt för att förbättra Sajten, betalningslösningar och betalningsprocesser. Behandling i syfte att förbättra betalningslösningar och betalningsprocesser kan inkludera behandling där dina personuppgifter, bl.a. ditt personnummer, överförs till andra bolag inom ISS:s koncern och tredjepartsleverantörer för att ingå som analysunderlag. Personuppgifterna kan då även komma att samköras med uppgifter från andra register, t.ex. kreditupplysningsregister.

Ditt personnummer kommer också att behandlas i samband med köp på uppdrag av (eller på grund av krav från) betalnings- och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte.

Användningen av uppgifterna kan innebära samkörning med andra register, både inom och utom EU, samt att dina personuppgifter överförs till, och behandlas av, andra bolag inom ISS:s koncern i ovan nämnda syften i enlighet med gällande lagar och regler. Uppgifterna kan även komma att samköras eller delas med myndigheter eller våra samarbetspartners för t.ex. tryck och distribution, samt betalningsförmedlare och kreditföretag för betalning eller kreditupplysning. ISS iakttar alltid största försiktighet vid sådana tillfällen.

Genom att godkänna policyn på Sajten i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till att dina personuppgifter överförs till land utanför EES.

Om hela eller delar av ISS:s verksamhet säljs eller integreras med annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare, eventuell köpare och dennes rådgivare och lämnas vidare till verksamhetens nya ägare.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner och tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter såsom certifieringsteknik för webbläsare. Vidare har vi vederbörliga brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till nätverket. Tillgång till de utrymmen där personuppgifterna lagras är begränsad och det krävs att de anställda identifieras för åtkomst.

Hur länge sparas mina personuppgifter?

Om du samtyckt till att vara registrerad kund/medlem hos ISS sparas dina uppgifter tills du avregistrerar dig. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. Om du inte registrerar dig som kund/medlem sparas dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag eller för att fullgöra ISS:s åtaganden gentemot dig, t.ex. för att uppfylla leverans och garantiåtaganden.

Dina uppgifter sparas oavsett aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.

Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter

Du har, enligt gällande personuppgiftslagstiftning, rätt att en gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig, oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på Sajten. Den kan alltså inte skickas per e-post.

ISS vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till ISS förändras, t.ex. om du ändrar din e-postadress, namn eller betalningsuppgifter eller om du vill säga upp ditt användarkonto, vänligen lämna ISS korrekta uppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till: ISS. Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

Dina personuppgifter behandlas inte för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring.

Länkar

Sajten kan innehålla länkar till andra webbplatser. Denna Integritetspolicy gäller enbart Sajten. När du länkas till annan webbplats bör du läsa den personuppgiftspolicy som gäller för den sidan. Notera att ISS inte tar ansvar för andra webbplatsers behandling av dina personuppgifter.

Ändringar i Integritetspolicy

ISS förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på Sajten.

Cookies

Läs mer om cookies här.

Beställning

När du blivit medlem hos oss får du tillgång till Mitt konto. Där hittar du information om alla dina ordrar. Behöver du ändra adress, telefonnummer eller andra uppgifter? Det gör du också under Mitt konto!


Min order

Kan jag ändra eller ta bort min order?

Vi kan ändra eller ta bort varor ur din order om den inte hunnit bli behandlad av vårt lager. Kontakta oss då genast på kundservice@janome.se


Är min order skickad?

Så fort din beställning har behandlats av oss får en orderbekräftelse som ett e-postmeddelande skickat till din registrerade e-postadress. När din order skickas från vårt lager, får du ett nytt e-postmeddelande.


Var är min order?

Du kan enkelt spåra ditt paket via länken du får på e-post.


När och hur får jag mitt paket?

Vår samarbetspartner, UPS, kontaktar dig för att bestämma tid och plats för leverans. Du kan få ditt paket levererat hem till dörren, till jobbet eller annan önskad adress.


Mitt konto

Genom att bli medlem kan du genomföra köp i vår webbshop, skapa inköpslistor samt spara varor som favoriter. Under ”Mitt konto” kan du även uppdatera dina användaruppgifter så som leveransadress. Att bli medlem är helt kostnadsfritt.


Jag vill skapa ett konto

När du har lagt varor i varukorgen och ska checka ut för betalning, kan du skapa ett konto hos oss.


Jag vill skapa ett konto, men e-postadressen är redan upptagen?

Detta beror på att du redan har ett kundkonto hos oss. Klicka på “Logga in“, och sedan “Glömt lösenord“. Där kan du sedan fylla i e-postadressen du försökte registrera dig med, så kommer vi att skicka en länk till adressen så att du kan skapa ett nytt lösenord.


Jag har glömt mitt lösenord

Klicka på “Logga in“, och sedan “Glömt lösenord“. Fyll sedan i din Janomeregistrerade e-mail så kommer vi att skicka en länk där du kan skapa ett nytt lösenord.


Kan man reservera en produkt genom att lägga till den i kundvagnen?

Nej, det går inte att reservera en produkt. För att vara säker på att hinna först behöver man genomföra sitt köp.

Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja?
Vi erbjuder idag 2 olika betalningsalternativ:

1. Betala vid hämtning
2. Betala med kort

Om du önskar att betala vid hämtning, väljer du enkelt detta betalningsalternativ i kassan. Där väljer du även vilken butik du önskar att hämta och betala varorna. Det går endast att välja detta alternativ, om du order innehåller en symaskin. Väljer du att betala vid hämtning bjuder vi på frakten till butiken. Butiken kontaktar dig när dina varor finns att hämta.

Du kan även välja att betala med kort direkt i vår webbshop. Pengarna dras från ditt konto när vi har skickat din order. När du väljer att betala med kort har vi en standard fraktavgift på 99 SEK om du handlar under 1000 SEK. Handlar du för över 1000 SEK bjuder vi på frakten!


När kan jag hämta mina varor?

Om du har valt att hämta och betala i butik, kontaktar butiken dig när dina varor finns att hämta.

Om du har valt att betala direkt med kort, kontaktar UPS dig för att boka leverans.

 Har min order gått igenom?

Du kommer att få en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett nästintill direkt efter att ditt köp har blivit godkänt.

Har du inte fått din orderbekräftelse kort efter att du lagt din order, kan det betyda att något gått fel med ditt köp. Logga in på Mina sidor för att se status för din order. Gå till ”Ordrar” och dubbelkolla att din order finns där och att allt ser ok ut.

Ser det tokigt ut? Du är alltid välkommen att kontakta oss via mejl: kundservice@janome.se 


Köpet gick inte igenom, men det har gjorts en reservation ändå?

Det kan i sällsynta fall ske en reservering på ditt bankkonto även om det uppstod ett fel vid ordertillfället. Denna släpps i så fall igen inom 1-5 bankdagar.


När får jag återbetalningen för min retur?

Du kan se din återbetalning på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.

Leverans

Janome.se erbjuder olika leveransmetoder och du väljer mellan dessa i kassan vid betalning. Janome.se levererar endast till Sverige. För leverans till Norge och Danmark besök www.janome.no eller www.janome.dk.


Standardleverans

Vad innebär standardleverans?

– Alltid fri frakt när du väljer att hämta din symaskin i butik

– Fri frakt när du handlar över 1000 SEK och får paketet levererat direkt hem

– 99 SEK i frakt när du handlar under 1000 SEK och får paketet levererat direkt hem

– Leverans inom 3-5 arbetsdagar

– Levereras av UPS


Var är mitt paket?

Leveranstid för standardleverans är 3-5 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning. Du kan enkelt spåra ditt paket via länken du får på e-post.

Väljer du att hämta i butik, kontaktar butiken dig när dina varor finns att hämta.


Var är min orderbekräftelse?

Har du inte fått din orderbekräftelse kort efter att du lagt din order, kan det betyda att något gått fel med ditt köp. Logga in på Mina sidor för att se status för din order. Gå till ”Ordrar” och dubbelkolla att din order finns där och att allt ser ok ut.

Ser det tokigt ut? Du är alltid välkommen att kontakta oss via mejl: kundservice@janome.se 


Det står att varan är slut i lager. När kommer den in igen?

Då våra varor skickas från våra fabriker i Thailand och Taiwan, har vi en leveranstid på ca 4 månader. Väder och andra oförutsedda händelser kan uppstå. Du kan enkelt hålla koll på när din vara kommer in igen, om du anger din e-postadress i boxen på produktsidan och klickar på “påminn mig”. Du kan läsa mer om oss och våra produkter under fliken “Om oss” i menyn högst upp på sidan.

Retur & byte

Motsvarade inte varan dina förväntningar? Här hittar du information om vad som händer när du har skickat en retur eller gjort ett byte. Tänk på att du har 14 dagar på dig på att bestämma dig för om du önskar behålla dina produkter, räknat ifrån att du mottog paketet. Det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ibland ta upp till 14 dagar för en retur att komma till oss och behandlas på vårt lager.


Retur

Hur gör jag en retur?

1. Meddela oss att du önskar att göra en retur. Skicka en e-post till kundservice@janome.se och kom ihåg att e-postmeddelandet måste innehålla vilka varor du önskar att returnera och ditt ordernummer. Ditt ordernummer har du fått på e-post från oss när du beställde dina varor och det börjar med ”#..” efterföljt av minst 4 siffror.

2. Se till att paketet är ordentligt packat och stängt (symaskiner ska alltid skickas i originalförpackning) och märk det med ”Inter Sew Sverige AB, Glasbruksgatan 1, 732 31 Arboga”. Lämna sedan in det på närmsta postombud. Köpare står för frakt till oss.

3. Vi meddelar dig när vi har mottagit din retur och din återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.


Kostar det något att göra en retur?

Köparen som önskar att göra en retur står för frakten. Frakten beror på paketets storlek och vikt och kan enkelt beräknas av personal på ditt närmsta postombud.


Har ni mottagit min retur?

Vi meddelar dig på e-post när vi har mottagit din retur.


När får jag min återbetalning?

Din återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.


Byte

Hur gör jag ett byte?

1. Meddela oss att du önskar att göra ett byte. Skicka en e-post till kundservice@janome.se och kom ihåg att e-postmeddelandet måste innehålla vilka varor du önskar att byta samt ditt ordernummer. Ditt ordernummer har du fått på e-post från oss när du beställde dina varor och det börjar med ”#…” efterföljt av minst 4 siffror)

2. Se till att paketet är ordentligt stängt och packat (Symaskiner skickas alltid i originalförpackning) och märk det med ”Inter Sew Sverige AB, Glasbruksgatan 1, 732 31 Arboga”. Lämna sedan in det på närmsta postombud. Köpare står för frakt till oss.

3. Vi meddelar dig när vi har mottagit ditt byte och eventuell återbetalning kan du se på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse ifrån oss. Återbetalningen görs alltid till samma betalkort som användes vid köpet.

4. Du behöver sedan lägga en helt ny beställning på det du önskar att byta till.


Måste jag byta till samma produkt?

Vi kommer att göra en återbetalning för den eller de produkter du önskar att byta, så att du därefter får lägga en helt ny beställning på ny vara/nya varor. Du behöver därför inte byta till samma produkt då det blir två helt olika ordrar.


Reklamation

Min reklamationsrätt

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Läs mer om reklamation och garanti under våra allmänna villkor.


Försäkring 

Janome försäkrar ditt paket om det skulle försvinna eller skadas på väg till dig. Om förpackningen är skadad eller försvunnen, kan du läsa mer nedan om vad du ska göra.

En eller flera produkter saknas

Om du saknar en eller flera produkter i förhållande till order/leveransbekräftelse har vi egna rutiner för att hantera detta så smidigt som möjligt.

1. Skicka ett e-postmeddelande direkt till kundservice@janome.se. Det är viktigt att e-postmeddelandet innehåller följande information:

– Kundnummer/Fullständigt namn

– Ordernummer (börjar med #… efterföljt av minst 4 siffror. Ex. #3456 och finns i din orderbekräftelse samt under “ordrar” på din kontosida på janome.se)

– Antal paket/produkter som saknas

2. Logistikavdelningen kommer sedan att ta reda på vad som hänt och rätta till eventuella fel.


Jag har mottagit fel vara

Har du fått en annan vara än vad som anges i din order/leveransbekräftelse ska du göra följande:

1. Skicka ett e-postmeddelande direkt till kundservice@janome.se. Det är viktigt att e-postmeddelandet innehåller följande information:

– Kundnummer/Fullständigt namn

– Ordernummer

– En beskrivning av vad som är fel

2. Logistikavdelning kommer då rätta till eventuella fel och se till att du får rätt vara.

Service & Garanti

Janome har 5 års garanti. Du får din garantisedel skickad till dig på e-post.


Grattis!

Vi önskar dig välkommen som användare av din Janome symaskin.

Vi är glada för att du valde vår produkt. Vi önskar att du ska bli nöjd med din maskin, som är utvecklad och producerad efter våra höga kvalitetskrav.

Innan du använder maskinen, vill vi att du noggrant läser igenom anvisningar i instruktionsboken.


Hitta svar och instruktioner

Gör det till en vana att ha instruktionsboken i närheten av din symaskin för att användas vid behov. Din lokala Janome/Baby Lock/Elna återförsäljare är certifierad för att hjälpa dig. Anmäl dig till lokala och nationella kurser. Du får större glädje av din maskin, ju mer erfarenhet du skaffar dig.


5 års utvidgad garanti* som registreras av din butik/säljare

För att få 5 års utvidgad garanti*, måste maskinen vara köpt hos en av oss registrerad Janome/Baby Lock/Elna återförsäljare i Skandinavien. Du måste kunna uppvisa daterat inköpskvitto med butikstämpel och maskinen ska vara registrerad hos oss. Den utvidgade garantin* gäller från inköpsdatum, ej registreringsdatum.


Garantin* gäller

Alla fel som beror på fabrikationsfel. Du ansvarar för att informera butiken omgående, om du upptäcker ett fabrikationsfel. En symaskin kräver regelbunden service/underhåll såsom rengöring, justeringar, eventuell smörjning. Detta täcker ej garantin. Förbrukningsartiklar som nålar, remmar, glödlampor, spolhus, stygnplåt m.m. täcks ej av garantin. Yttre påverkan, fall eller felanvändning täcks ej av garantin. Eventuella fel som orsakats av andra än Janome/Baby Lock/Elna auktoriserade reparatörer täcks ej av garantin. Garantin gäller endast vid hushållsanvändning.


Fel på maskinen

Även om vi har gjort allt för att din maskin ska vara felfri, kan det hända att du behöver teknisk hjälp. Du ska alltid först kontakta inköpsstället. Om detta av någon anledning ej är möjligt, ska du kontakta Inter Sew Sverige AB via e-post: kundservice@shp-ab.se eller brev. Bifoga kopia på inköpskvittot och serienumret på maskinen (präglat på baksidan av maskinen). Uppstår ett fel i garantiperioden och felet beror på fabrikationsfel, täcks kostnaden av garantin. Vi ersätter ej kostnader i samband med resa, förlorad arbetsinkomst eller tyger som blivit förstörda.

*Garantin är ett tillägg till svensk rätt enligt Konsumentköplagen.

Information om cookies

En informationskapsel, ofta kallad cookie, är en liten textfil som laddas ned och lagras på din dator när du öppnar en webbsida. Detta är en standard teknologi som de allra flesta webbsidor använder. Syftet med cookies är att förenkla och förbättra webbupplevelsen för våra besökande, samt å ge oss statistik som gör att vi kan utveckla och förbättra våra sidor.


Vissa cookies är så kallade “session cookies“. Dessa raderas efter sessionen, det vill säga när du stänger din webbläsare. Andra cookies är “permanenta” eller så kallade “persistent cookies“. Dessa raderas inte efter sessionen, men har ett utgångsdatum . Permanenta cookies kan typiskt innehålla information om autentisering, sparad kundvagn och menypreferenser. Detta bidrar till att framtida besök på webbplatsen kommer att bli snabbare och mer kundanpassad.

Observera att cookies krävs att använda om du handlar på vår hemsida. Om du stänger av cookies, kommer du att förlora tillgång till fler funktioner på vår hemsida. Det betyder, bland annat att du inte kommer att kunna registrera dig eller handla. Genom att surfa på vår hemsida accepterar du att vi kan sätta cookies i din webbläsare.

I vår webshop använder vi följande informationskapslar / cookies:

JSESSIONID

“JSESSIONID” är en standard Java-cookie som tillåter din webbläsare att förbättra din webbupplevelse då den minns dina handlingar och val på sidorna. Detta är en session cookie som tas bort när du stänger din webbläsare.

_utma, _utmb, _utmc, _utmz

För att analysera trafiken på vår hemsida använder vi dessa “Google Analytics cookies“, som samlar in data för att ge oss statistik som hjälper oss att förbättra hemsidan. Vi samlar in denna information på ett sätt som inte identifierar någon. Vi försöker inte ta reda på våra besökares identiteter, och vi kopplar ingen data som är samlad från denna hemsida med personlig, identifierbar information från andra källor.

Cookieinfo

“Cookieinfo” är en cookie som används för att dölja informations- pop-up för er som har tryckt på ”stäng”. Detta är en ”persistent cookie” som tas bort efter 90 dagar.

Inaktivera och ta bort cookies

I alla webbläsare kan du bestämma om du vill acceptera cookies automatiskt eller inte. Du har också möjligheter att ta bort cookies när du vill. Hur du tar bort cookies beror på vilken webbläsare du använder.

Om du använder en PC kan cookies tas bort med hjälp av kortkommandot [CTRL]+[SHIFT]+[Delete].

Om det inte fungerar eller om du använder en MAC, klicka på länken för den webbläsare som du använder:

Observera att om du väljer att inte använda cookies är funktionaliteten hos vissa delar av webbplatsen begränsad. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.